Visoke temperature i sunce (fotosintezom) daju plodovima boju i slatkoću. Rajčice, paprike, krastavci, tikvice, različite salate i drugi plodovi stoga izgledaju kao ukras povrtnjaka. U vinogradima prve bobice. Rodile su prve smokve. U maslinicima je provedena plitka obrada i prihrana, pa dostojanstvene krošnje maslina baš mame kao sklonište od sunca. Ekološka obiteljska poljoprivredna gospodarstva, ponosna na urod, sada postupno započinju preradu.
Smova – Željkova mezimica. Ovu mediteransku biljka Ficus carica L. Smatraju jednom od najstarijih subtropskih voćaka. Kako se u našem podneblju rijetko vide monokulturni (samo jedna kultura) nasadi smokve već su to uglavnom pojedinačna ukrasna stabla okućnica. Znamo također da smokva ima vrlo razgranato, skeletno i duboko korijenje (pa u potrzi za vodom može razbiti «šternu» ili «septičku jamu». Smokva ne zahtjeva preveliku zaštitu. Udomaćene sorte najčešće prkose bolestima i nametnicima bez većih intervencija. Znamo također da su smokvenjakom generacije djece dobivale energiju tijekom zime. Zato nam se čini da je ekološki uzgoj ove mediteranske poslastice upravo ono što na našem prostoru nedostaje.
Kako se ekološka proizvodnja temelji na odabiru udomaćenih, otpornih sorata prvi se ovotjedni savjet odnosi upravo na pravilni odabir. Mr. Željko Prgomet rado će vam pomoći da ovisno o pedološkim, klimatskim (temperatura i voda) i gospodarskim mogućnostima (raspoloživa radna snaga) odaberete najprihvatljiviju sortu. Jednorotku ili dvorotku, crnu ili bijelu. Primjerice Petrovaču bijelu sočnog i slatkog crvenkastog mesa, Bjelicu talijanskog podrijetla, koja dozrijeva od polovine kolovoza ili sortu Fico della Madona koja eto upravo rodi sitnijim plodovima kruškastog oblika. Sorata ima puno pa se svakako konzultirajte prije podizanja nasada. Zovite, pitajte, tražite.
Eto prve smokve ukrašavaju grane, pa ne bi željeli slučajno zaboravili uputiti vas na važnost nježnog i pravilnog načina ubiranja plodova. Stoga savjetujemo da ubirete samo dozrele plodove (bez mlječnih kapljica – lateksa). Zreli su plodovi krupniji od onih nezrelih meke pokožice. Berite ih nježno jedan po jedan, jer smokva ne može stajanjem dozrijeti (kao primjerice rajčica). Berite smokve u košarice od venki. Između plodova stavite listove smokve (oni će plod zakloniti od sunca i soka koji može iscuriti iz susjednog ploda), lijepo će izgledati a biti će više nego korisno.
Postoji puno različitih savjeta kao je najbolje ubrati plod kojeg želimo sušiti. Onaj iz knjige Smokva autora Prgomet, Bohač čini se vrlo praktičnim. Plodovi se beru neposredno prije prezrelosti (kada se smanji količina vode i poveća količina šećera) kada im je kožica blago smežurana. Beru se zajedno sa peteljkom, a čuvaju se sušenjem na suncu ili u sušnici.
Iskustva sa sušenjem ima i Mirjana iz Umaga, a ona suhe smokve stavlja i u med. No svi su savjeti za sušenje vrlo slični. Ubrani plodovi u svježem stanju slažu se drškom prema dolje na rešetkaste oblike (ljese, hasure, podmetače,..) na prozračna mjesta izložena suncu. U večernjim se satima premještaju u zatvorene ali prozračne prostorije kako bi se zaštitile od kiše i jutarnje rose. Kroz 3-5 dana smokve izgube 30% mase, ali svojom elastičnom konzistencijom, koncentracijom šećera i ukusnim mesom postižu relativno dobru tržnu cijenu.
Bez obzira da li se radi o smokvi, rajčici, tikvici ili nekom drugom ekološki proizvedenom plodu zemlje pakiranje ekoloških proizvoda zahtijeva neupotrebljavanu ekološku ambalažu. Ambalaža iz neobrađenog papira ima prioritet, a jutene vreće moguće je staviti kao vanjski omot. Nije dozvoljena PVC, polietilenska i poliuretanska ambalaža (osim uz prethodne dozvole), kao ni oblaganje staniolom ili uporaba papira koji je izbijeljen kisikom ili klorom. Savjetujemo vam da za unutrašnji sloj koristite pergament papir – to je u skladu sa trendom a zaista lijepo izgleda.
I eto kako traju fešte možda će vaši pomidori u košaricama od venki (bekvi) baš poput smokava biti izazov brojnim turistima da ih okuse i odvoje koju kunu više. Jer slično poput odjela koje ne čini čovjeka, ali privlači pažnju i ekološki proizvod zahtijeva malo mudrosti kako bi lakše pronašao put do srca potrošača. A onda kad potrošači postanu ovisni svi ćemo lakše naprijed.
Ukoliko želite ostaviti komentar, morate se prijaviti.